News

04. August 2020

CD-Veröffentlichung auf Berlin Classics

Vorfreude auf naturmalerische Klänge mit Sebastian Manz und der Deutschen Radio Philharmonie Saarbrücken Kaiserslautern:

Auf dem neuen Album des deutschen Klarinettisten dirigiert Dominik Beykirch das Klarinettenkonzert von Carl Nielsen. Der dänische Komponist ist dafür bekannt, überwältigende, abstrakte Klangstrukturen zu schaffen, welche die Natur ihrer Heimatländer wie ein Gemälde vor ihren HörerInnen erscheinen lassen.


Das Album erscheint am 4. September bei Berlin Classics!

19. June 2020

Domink Beykirch im Interview mit MDR Klassik zur neuen Position am DNT Weimar (Kopie 1)

"Man hat mir frühzeitig viel Vertrauen entgegengebracht!" - Der 29-jährige Dominik Beykirch wird mit Beginn der Spielzeit 2020/2021 Chefdirigent Musiktheater des Deutschen Nationaltheaters (DNT) und der Staatskapelle Weimar. Eine folgenrichtige Entscheidung!

Interview anhören

19. June 2020

Dominik Beykirch wird ab der Spielzeit 2020/2021 Chefdirigent Musiktheater in Weimar

Dominik Beykirch wird mit Beginn der Spielzeit 2020/2021 Chefdirigent Musiktheater des Deutschen Nationaltheaters (DNT) und der Staatskapelle Weimar. Die Theaterleitung geht mit dieser Entscheidung einen wichtigen Schritt für die weitere künstlerische Arbeit am Haus in den kommenden zwei Jahren.

Zur offiziellen Pressemitteilung

16. December 2019

Premiere "Lanzelot"

Für seine musikalische Leitung der bild- und klanggewaltigen Opernproduktion "Lanzelot" in der Inszenierung von Peter Konwitschny erhielt Dominik Beykirch großen Beifall und Zuspruch von Publikum und Fachpresse. Die aufwändige Produktion ist das Ergebnis einer Kooperation des Deutschen Nationaltheater Weimar und des Theater Erfurt.

"Der nicht mal dreißigjährige Weimarer Kapellmeister Dominik Beykirch beweist im Graben erneut sein Ausnahmetalent – er hält diesen nicht weniger als die Weltgeschichte reflektierenden edlen Lärm fabelhaft zusammen." - Die Deutsche Bühne

26. August 2019

Ausblick auf die Saison 2019/2020

In dieser Saison übernimmt Dominik Beykirch am Deutschen Nationaltheater Weimar die musikalische Leitung für die Premieren "Lanzelot" von Paul Dessau (Regie: Peter Konwitschy) und "Ariadne auf Naxos" von Richard Strauss (Regie: Martin G. Berger). Daneben leitet er die Wiederaufnahme von Mozarts "Don Giovanni" sowie das 7. Sinfoniekonzert mit Werken von Mahler, Zemlinsky und Humperdinck und Iris Vermillion als Gastsolistin.

07. March 2019

Gastspiele im März

In diesem Monat ist Dominik Beykirch zunächst zu Gast beim Reußischen Kammerorchester in Gera. Dort dirigiert er Werke von Strauss, Suk und Barber. Danach kehrt er zurück zur Dresdner Philharmonie. Auf dem Programm stehen ein Familien Konzert mit "Paddington Bear's First Concert" und zwei Abo-Konzert mit Werken von Steinberg, Glasunow Violinkonzert (Solist: Michael Barenboim) und Tschaikowskys Sinfonie Nr. 4. 

23. November 2018

Premiere "Hänsel und Gretel"

Premiere am 24.11.2018! Unter der Musikalischen Leitung von Dominik Beykirch (Christian Sedelmayer, Regie & Bühne) wird morgen die Weihnachtszeit eingeläutet. Kaum ein anderes Werk ist so eng mit der Geschichte des Deutschen Nationaltheaters und der Staatskapelle Weimar verbunden, wurde es doch hier 1893 unter der Leitung von Richard Strauss uraufgeführt, dessen klanglich ästhetisches Erbe die Staatskapelle bis heute prägt. Weitere Informationen

Concert Diary

  • 29. November 2020
    11.00 Uhr
    "Klassik am Sonntag"

    Werke von Cochereau, Aho, Beethoven

     

    Perkussion
    Alexej Gerassimez

    Orgel
    Denny Wilke

    Brandenburgisches Staatsorchester Frankfurt

  • 07. February 2021
    11.00 Uhr
    Familienkonzert

    Hans Sandig
    "Die Abenteuer der kleinen Trompete"

     —

    Sprecher
    Tom Wlaschiha

    MDR Sinfonieorchester

  • 20. June 2021
    Deutsches Nationaltheater Weimar


    10. Sinfoniekonzert

    Werke von Bruch, Tveitt, Sibelius

    Violine/Hardangerfiedel
    Ragnhild Hemsing

    Staatskapelle Weimar

  • 21. June 2021
    Deutsches Nationaltheater Weimar


    10. Sinfoniekonzert

    Werke von Bruch, Tveitt, Sibelius

    Violine/Hardangerfiedel
    Ragnhild Hemsing

    Staatskapelle Weimar

Career

T

he 29-year-old conductor Dominik Beykirch is going to be the chief conductor of musical theater at the German National Theater in Weimar from the 2020/2021 season.


The conductor came to the German National Theater and Staatskapelle Weimar in 2015 as “Zweiter Kapellmeister”. Since the 2018/2019 season, he has been “Erster Koordinierter Kapellmeister”. In both positions, the Thuringian-born artist played a key role in shaping the profile of the Weimar music theater: as musical director of numerous opera productions, but also through his commitment and high artistic standards in creating concepts and directing rehearsals. Dominik Beykirch celebrated an outstanding success in the current season at the DNT Weimar with his nationally acclaimed musical interpretation of Paul Dessau's monumental opera "Lanzelot", which came back on stage for the first time after over 40 years directed by Peter Konwitschny. Also, his musical direction of new productions such as Strauss' "Ariadne auf Naxos", Humperdinck's "Hansel and Gretel", Bernstein's "Candide" and Rossini's "L’italiana in Algeri" was well received by the public and the press.


As a guest conductor, Dominik Beykirch has worked with orchestras such as the Symphony Orchestras of the state-owned radio and television broadcasts HR, MDR, WDR and SWR, the Dresden Philharmonic Orchestra, the Duisburg Philharmonic Orchestra, the Jena Philharmonic Orchestra, the Staatskapelle Halle, the Bremen Philharmonic Orchestra, the Zuidnederland Philharmonic Orchestra (Netherlands) and the Württembergische Philharmonie Reutlingen , the Rheinish Philharmonic State Orchestra of Koblenz, the Altenburg-Gera Philharmonic Orchestra, the Bergische Symphoniker, the New Philharmonic Orchestra Westfalen, the Philharmonic Orchestra Südwestfalen, the Philharmonic Orchestra Erfurt, the Hofer Symphoniker, the Nuremberg Symphony Orchestra, the Kurpfälzisches Kammerorchester and the Folkwang Chamber Orchestra Essen. He was also a guest at the Staatstheater Kassel and conducted numerous performances at the Staatsoperette Dresden.


In the recent past, Dominik Beykirch led important rehearsals for Markus Poschner, Andres Orozco-Estrada and Christoph Eschenbach and collaborated with soloists such as Jens Peter Maintz, Claudio Bohórquez, Danjulo Ishizaka, Jakob Spahn, Wen-Sinn Yang, Jan Vogler, Sarah Willis, Harriet Krijgh, Michael Barenboim and Sebastian Manz.


From 2015 to 2018 Dominik Beykirch was the “Zweiter Kapellmeister” at the Deutsches National Theater Weimar. Here he was responsible for the musical direction of Rossini's L'Italiana in Algeri (directed by Tobias Kratzer), Bernstein's Candide (directed by Martin G. Berger) and Purcell's Dido and Aeneas (directed by Corinna von Rad); he also supervised the new productions of Tannhäuser, Otello, My Fair Lady and Die Fledermaus. He has already premiered two contemporary operas with George Alexander Albrecht's fairy tale opera Die Schneekönigin and Ludger Vollmer's Schiller's Räuber. Last season, he also directed the new production of Humperdinck's Hänsel and Gretel (directed by Christian Sedelmayer).


In January 2015, Dominik Beykirch won the 6th German University Competition in the category “Conducting”, he was also awarded with prizes from publishers as Bärenreiter and Breitkopf & Härtel, the Ernst von Schuch Prize and the Rudolf Bräuer Fellowship "for exceptional artistic achievements". Since 2010, Dominik Beykirch has been a speaker for choral works at the Werkgemeinschaft Musik e.V. In the season 2013/14 he was assistant conductor of Michael Sanderling and the Dresdner Philharmonic Orchestra as part of the Hermann Hildebrandt Scholarship.


In September 2017, he received the 2nd prize endowed with 10,000 EUR at the German Conductors’ Award 2017. He was a scholarship holder in the conductor forum of the German Music Council and was on the artist list "Maestros von Morgen" from 2016-2019. He is also an alumnus of the Studienstiftung des Deutschen Volkes.


Dominik Beykirch completed his musical education at the Music Academy Franz Liszt in the conducting class of Prof. Nicolás Pasquet, Prof. Gunter Kahlert and Martin Hoff in Weimar. Furthermore, he received enriching artistic impulses at numerous master classes with Bernard Haitink, Colin Metters, Jukka-Pekka Saraste and Ton Koopman.

 



June 2020

Reviews

 «Wenn Dominik Beykirch nicht sowieso schon ein Publikumsliebling in Weimar wäre – jetzt hätte der 29-jährige Kapellmeister der Staatskapelle, der obendrein das Material in aufwendiger Vorarbeit eingerichtet hat, wohl den letzten Zweifler überzeugt! Atemberaubend wie der den gewaltigen Orchesterapparat zusammenhält, zwischen entfesseltem Losdonnern und kammermusikalischer Rücknahme wechselt, die Sänger stützt und Freude an den zitierenden Passagen in Dessaus Partitur zelebriert.»

Joachim Lange
nmz
24.11.2019

 

 

 «Dirigent Dominik Beykirch hatte nicht nur Chormassen und Dutzende von Solisten unter Kontrolle zu halten, sondern auch vierzehn Bühnenmusiker, einen riesigen Orchesterapparat im Graben [...] Dabei verfiel er nicht in den Fehler, dieses wuchtige Werk auch wuchtig zu interpretieren, im Gegenteil, es waren gerade die intimen Stellen, die besonders beeindruckten, etwa ein Dialog von Lanzelot mit einem traurigen Cello.»

Peter Jungblut
BR-Bayerischer Rundfunk Kultur
23.11.2019

 

 

“(Beykirch)” drives the music into a kind of hysteria while managing to hold things together in these grotesque finales, which are so fast and yet so secure, both in the orchestra’s playing as well as from all the singers […].”

Uwe Friedrich in „Fazit“
Deutschlandradio Kultur
15th October 2016

“Whether Rossini chooses a daring harmonic progression to achieve his desired effect or something unashamedly banal, Beykirch always has his eye on the ball. He has studied every change of mood, elegantly prepares the transitions, and underlines them with diverse colours and perceptive details from the orchestra. While relishing this music, he never forgets that Italian opera of this era is also always a vehicle for the singers.”

Uwe Friedrich
Opernwelt
December 2016

“One could hear the Staatskapelle Weimar’s enjoyment of this score under the excellent direction of their second Kapellmeister, Dominik Beykirch.”

Frauke Adrians
Opernwelt
January 2016

“In his first opera, the young Kapellmeister Dominik Beykirch did a brilliant job in all respects, enabling the Staatskapelle Weimar to bridge the gap between stage and orchestra pit to achieve fantastic joint music-making. Beykirch certainly has a firm grasp of tempi and tonal relations, and is a real team player.”

Roland H. Dippel
Die Deutsche Bühne
16th October 2016

“Credit is due to the evening’s second debut performer, the conductor Dominik Beykirch, for the HR-Symphony Orchestra’s muted yet finely nuanced accompaniment of the cellist […] His directions are highly precise yet pleasantly supple. One understands exactly his intentions regarding orchestral tone. The opening performance of Stravinsky’s “Pulcinella Suite” was a stunning interpretation, combining rhythmical delicacy with virtuosic ease and distinctive colouring.”

Michael Dellith
Frankfurter Neue Presse
19th November 2016

Media

In the media kit you will find high-resolution print photos available free of charge as well as my curriculum vitae in Word format. I would be delighted to receive a copy of any review or article.

Credit: Matthias Eimer (to mention in all publication)

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